Till detta använde vi glasspinnar, gummiband,
häftmassa och plastlock från till exempel mjölkkartonger.
I läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev
2010) står det att barnen ska:
- utveckla sin förmåga att konstruera och bygga med hjälp av olika material, redskap och tekniker
- utveckla förståelse för antal och mängder samt
- utveckla sin motorik.
Jag hade sju barn på uppe-vilan efter lunch. Barnen
var 4-5 år. Jag hade redan
ställt fram materialet på bordet. Vi gick igenom materialet och barnen kom med förslag på vad man kunde använda det till. Jag visade min katapult och sa
att vi skulle göra en sådan. Jag ville
se om de kunde bygga den utan min inblandning men de verkade nästan lite
handfallna. Jag sa att de kunde räkna hur många glasspinnar som behövdes för
att göra den och de räknade snabbt ut att de behövde sex glasspinnar. De skulle
sedan ta så många pinnar ur burken. Det var några som tog en näve utan att
räkna och frågade mig om de hade sex pinnar. Vi räknade då tillsammans så att
de fick rätt antal. De flesta barnen hade problem med att surra fast glasspinnarna med gummiband så jag fick mycket att göra. Jag blev mycket förvånad när en fyraårig flicka klarade av att sätta ihop pinnarna med gummiband. Hon hjälpte även de kompisar som satt närmast. Nästa moment krävde min och min handledares hjälp när vi skulle sätta ihop hela katapulten. Det var klurigt
även för oss vuxna. När delarna satt ihop satte barnen fast plastlocket med
hjälp av lite häftmassa på en av de utskjutande pinnarna. I locket la de en
flörtkula som de sköt mot väggar och tak. De verkade ha jätteroligt.
En färdig katapult |
Under tiden de satte ihop sina katapulter
kände jag att de barn som satt tysta inte fick min hjälp lika snabbt som de
barn som ropade på mig. Det blev också tydligt när jag tittade på filmen som
min handledare spelade in. Nästa gång kanske jag ska hjälpa barnen i den
ordning de sitter så att jag inte behandlar barnen olika beroende på om de
ropar eller inte. Barnen brukar bygga och konstruera under den fria leken men
nu verkade de inte riktigt veta hur de skulle göra. Jag vet inte om det berodde
på hur jag framförde det eller på materialet de skulle använda.
Byggandet av en katapult kan utvecklas genom att barnen får komma på förändringar som gör att den skjuter högre eller längre eller vilka andra material som går att använda. Detta gör att barnen bland annat får använda matematik för att lösa problem. När vi var på Navet testade vi att bygga katapulter av olika material. En del av det materialet var återvunnet och jag tycker det är bra att vi visar barnen att saker går att använda till annat än det var tänkt från början.
Byggandet av en katapult kan utvecklas genom att barnen får komma på förändringar som gör att den skjuter högre eller längre eller vilka andra material som går att använda. Detta gör att barnen bland annat får använda matematik för att lösa problem. När vi var på Navet testade vi att bygga katapulter av olika material. En del av det materialet var återvunnet och jag tycker det är bra att vi visar barnen att saker går att använda till annat än det var tänkt från början.
Källförteckning
Läroplan för förskolan Lpfö98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: skolverket. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar