måndag 8 februari 2016

Bild 2


Vid detta tillfälle testade vi lera av olika sorter. Mats Andersson (1) lärde mig något nytt; har stengodsleran torkat kan den läggas i en burk med vatten. Vattnet löser upp leran. Om man sedan breder ut den på cementblock täckt av gips och låter den torka blir leran som ny. Jättebra tips ur återvinnings- och miljösynpunkt.
Andersson menar vidare att man ska låta barnen testa materialet med alla sinnen; lukta, smaka, höra, känna med fötter etc. Vi fick känna på leran med fötterna eller smaka på den om vi ville. Jag vet inte om någon faktiskt smakade på den men det är nog något som barn skulle vilja göra. Och varför inte? Just denna leran är helt naturlig så den är inte farlig att slicka lite på.

Vi känner på lera med fötterna
Vi skulle forma leran till något långt, kort, runt, tjockt eller smalt. Dessa former skulle vi sedan foga ihop till en skapelse utan att fundera för mycket på vad det skulle föreställa. Sedan skulle alla i gruppen skapa en egen berättelse utifrån vad man såg i skapelsen. Ingen skrev likadant! Intressant att alla såg skapelsen men kopplade till egna tankar, känslor och erfarenheter. Det är något att tänka på tillsammans med barnen. Även om jag vill ha ett visst svar eller tankegång så har barnen egna tankar och erfarenheter som de utgår ifrån när de svarar. Här fick vi in fantasi, matematik och språk. Bra sätt att få in dessa områden på ett lekfullt sätt i förskolan.

Så här blev vår skapelse

Lera är något som barnen verkar gilla att hålla på med. Jag kan absolut tänka mig att hålla på med det i en barngrupp. Just att de kan använda så många sinnen är spännande. Om de dessutom smakar eller står på den får de en helt annan upplevelse av den. Estetisk betyder ju att uppleva med sina sinnen vilket Andersson (2) tog upp vid en föreläsning. De kan skapa utifrån sina erfarenheter eller en modell som pedagogen visar.
 
Vi gör papper av gamla tidningar
Vi återvann även papper. Det var roligt att göra papier-maché. Andersson sa att man blandar 2dl tapetklister i pulverform med 10 liter varmt vatten. Det blev nästan en hel hink full med klister. På förskolan kanske man inte behöver göra så mycket vid ett tillfälle utan göra det i flera omgångar istället. Det kändes skönt att stoppa ner handen i den varma geggan. Barn skulle nog kunna sitta och leka länge med det. Droppar man i lite karamellfärg eller glitter också så blir det nog ännu mer spännande. Jag blev inspirerad till att göra papier-maché på min VFU.



Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) menar att barns ska utveckla sin förmåga att skapa och bygga med hjälp av olika redskap, material och tekniker.

Jag gjorde också nytt papper av gamla tidningar. Jag rev dem i små bitar och la dem i vatten. Därefter förde jag ner en träram med nät under massan och samlade ihop massan däri. Den fick torka några dagar och sen hade jag fått ett nytt papper som såg ut som en gammal skattkarta. Andersson sa att man kan hälla i färg eller glitter i massan före eller efter att den torkat för att ge mer karaktär.
Ett roligt och enkelt sätt att arbeta med återvinning och skapande på förskolan. Det kanske är enklast att göra detta med en liten grupp barn så att alla kan vara med på alla moment.

Det här var en rolig och kreativ workshop. Så roliga aktiviteter att göra i förskolan! Att få vara med och göra det material som ska användas och sedan skapa något av det tror jag skulle göra de flesta barn motiverade och stolta. Absolut något jag kan tänka mig att testa under vfu:n.


 Källförteckning:

Läroplan för förskolan Lpfö98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: skolverket. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442.

(1) Mats Andersson Workshop bild 2. 8/2-2016.

(2) Mats Andersson. Föreläsning estetiska lärprocesser 16/2-2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar