Marianne Boughardt (1) menar att man måste skapa en trygg grupp för att kunna utmana barnen. Hon menar vidare att man ska utgå från det för barnen kända, väcka intresse, variera aktiviteterna och låta barnen prova på. Jag funderar på vilka utmaningar detta är i förskolan idag med stora barngrupper och barn som kanske har lite svårt att sitta still. Å andra sidan så kanske barnen sitter mer still om man utgår från deras intressen och lyssnar på vad de vill/inte vill. Boughardt pratade om att man kan
skriva ner barns tankar o idéer på aktiviteter de vill göra. Återkom till detta o berätta gärna vems tanke eller idé det är/var. Min handledare gör just så. Pedagogerna på min vfu-plats byter grupper på vilan efter lunch en gång i månaden ungefär. Varje gång min handledare har en ny grupp skriver hon ner vad barnen vill göra och i möjligaste mån får de också göra det de önskar. Ibland lägger min handledare in en egen aktivitet.
Boughardt sa vidare att man bör skapa situationer där barnen får lyssna o diskutera med varann. Detta gör att de får träna att vänta på sin tur, att visa hänsyn och lyssna på andras åsikter och därmed förstå att alla inte tycker likadant som dem själva. Ett relativt enkelt sätt att träna på demokrati. Boughardt menade att demokrati inte kan läras ut utan ingår i den vardagliga tillvaron. Jag håller med. Om man gör demokrati till något naturligt i verksamheten behöver man inte göra en stor grej av det.
Vidare sa Boughardt att vi som pedagoger måste tänka på vårt kroppsspråk och våra fördomar. Även om vi inte är så förtjusta i ett visst ämne så får vi inte visa det för barnen. Vi är på förskolan för att ge barnen grunderna till fortsatt lärande och visar vi att det är roligt att lära så smittar det med stor sannolikhet av sig på barnen. Jag kände igen mig i detta. Ibland har jag lite svårt att inte låta mina negativa känslor för ett ämne lysa igenom. Detta är något jag måste jobba med inför min roll som pedagog och vägledare.
Boughardt avslutade med några tänkvärda ord om hur pedagoger kan stärka barnen i skolan. Jag tänker att orden funkar lika bra i förskolan:
UPPMUNTRA !
FÖRSTÄRK det positiva !
BEKRÄFTA !
UTMANA !
Källförteckning
(1) Marianne Boughardt. Föreläsning Lgr 11 24/2-2016
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar